Zoeken
  • Sandra Peeters

Waarom je als CEO maar beter coach wordt

Bijgewerkt: 20 jul 2019

“Ik stel vast dat ik alleen maar coach als het niet goed gaat en ik moet ingrijpen”


“Ik wil dat mijn medewerkers zelf met oplossingen komen en dat ik het niet langer moet voorkauwen”


“Mijn team is nog niet rijp genoeg om zelfsturend te werken”


“Ik wil onmisbaar zijn in mijn bedrijf, maar dat lukt mij niet”


Het zijn maar enkele stellingen die ik heel vaak van ondernemers te horen krijg. Misschien klinken die jou heel bekend in de oren. Hou jezelf de spiegel voor: hoe reageer jij als het even misloopt?

Heb je de neiging om het heft opnieuw in eigen handen te nemen en te zorgen dat de zaken vooruit gaan? Heb je goede voornemens om minder aanwezig te zijn in je bedrijf? Laat jij jouw medewerkers zelf hun verantwoordelijkheden nemen?

Als CEO niet meer werken IN jouw bedrijf, maar AAN jouw bedrijf. Met die quote won ik zelfs ooit een prijs. Het klinkt dan ook fantastisch, maar voor wie is het nu al realiteit?



Leiderschap anno 2019

Geef toe, leiding geven op dezelfde manier als pakweg 30 jaar geleden is vandaag niet meer mogelijk. Er is een nieuwe generatie medewerkers opgestaan. Volgens sommigen degenen die puur werken om te leven. Volgens ons de generatie die mondiger is, en meer betrokken wil zijn in de bedrijfsvoering.


Jonge werknemers zijn meer bezig met wat zinvol is voor zichzelf en voor de maatschappij. Zij willen weten wat jouw visie is, welke richting het bedrijf uitgaat en hoe de wereld beter wordt door jouw product of dienst. Dat is vaak ook de reden waarom ze voor jouw bedrijf kiezen of niet.

Kunnen ze zich vinden in jouw visie en willen ze zich daarmee vereenzelvigen?

Deze generatie wil ook dat hun stem gehoord wordt. Zij willen betrokken worden bij het maken van (grote) beslissingen en zelf initiatief nemen. Dat leidt soms tot conflicten met andere generaties op de werkplek. Een grote groep medewerkers is het wel anders gewoon. Zij werden niet betrokken bij de bedrijfsvoering en hebben weinig autonomie gekregen. Hen plots verantwoordelijk maken zonder een kader te geven is geen goed idee. Zo’n transitie komt er niet van vandaag op morgen.


In ieder geval, ik zie steeds dezelfde rode draad in alle teams, bij elke generatie: iedereen vraagt om betrokkenheid en dat vergt een meer coachende stijl van leidinggeven. Jij maakt het kader duidelijk, jouw team zorgt voor de invulling.


Coachen of opleiden?

Coachen is niet hetzelfde als dingen aanleren. In dat geval ben je aan het trainen of opleiden. Coachen betekent helpen vanaf de zijlijn en ondersteunen bij de persoonlijke ontwikkeling, zonder de zaken over te nemen.

Hoe reageer jij op deze gedachte? Loop je onmiddellijk warm voor het idee of ben je wantrouwig? Indien je het probeert: hoe begin je eraan? En hoe zorg je dat iedereen zijn verantwoordelijkheden en rol opneemt?

De kunst is om goede vragen te stellen in plaats van het zelf te doen en alles over te nemen.


Coachen op zelfsturing

Wil jij jouw medewerkers begeleiden om zelf verantwoordelijkheid te nemen, dan moet je als CEO over coachende vaardigheden beschikken en de intrinsieke motivatie van je medewerkers aanspreken.


Volgens de Self Determination Theory zijn er drie basisbehoeften die de intrinsieke motivatie aanwakkeren; autonomie, competentie en verbondenheid.


Deze behoeften drijven elk van jouw medewerkers. Indien ze allemaal worden ingevuld in de job, zal dat ervoor zorgen dat jouw medewerkers meer het heft in handen nemen en trouw blijven aan het bedrijf.


Als CEO moet je dus vertrouwen hebben in de capaciteiten van je medewerkers, hen regelmatig nieuwe uitdagingen bieden en hen de vrijheid geven om zelf te handelen. Controle heeft een negatief effect op de intrinsieke motivatie. Indien een medewerker het gevoel heeft steeds gecontroleerd te worden, zal zijn intrinsieke motivatie afnemen omdat een van de basisbehoeften niet wordt bevredigd.


Ga op zoek naar manieren om je medewerkers autonoom te laten beslissen over bepaalde aspecten van hun job. Al is het bv. maar welke taak ze eerst aanpakken.


Gewoon doen!

Veel bedrijfsleiders voelen enige schroom om een coachende stijl te hanteren, uit angst om het fout te doen of niet authentiek over te komen. Mijn tip: als je écht interesse hebt in wat er binnen jouw team leeft en wat jouw collega's drijft, dan is er al een sterke basis.

De kunst is nu om goede vragen te stellen, goed te luisteren en verdiepende vragen te stellen! Luister niet alleen naar wat de ander letterlijk zegt, maar observeer de lichaamstaal, luister naar woorden die vaak terugkomen en probeer te achterhalen wat de achterliggende behoeften zijn in het verhaal. 


Ga je de uitdaging aan word jij ook een coachende CEO? Schrijf je nu in voor de opleiding CEO wordt coach



28 keer bekeken
  • LinkedIn - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Facebook - Black Circle

Follow me on social networks

© 2019 Seven Miles BVBA - Alle rechten voorbehouden - Disclaimer & Privacy Verklaring - Algemene Voorwaarden