top of page
Search
  • peeterssandra

Hoe maak je werk van een menopauzebeleid?

Enkele cijfers

De Belgische arbeidsmarkt vervrouwelijkt. Bijna de helft van de vrouwelijke werknemers is 45+ en bevindt zich dus naar alle waarschijnlijkheid in de perimenopauze. Uit onderzoek van Securex blijkt dat 87.6% van de vrouwen in de menopauze daar last heeft. Zoveel zelfs dat 1 op de 10 vrouwen ontslag neemt en veel vrouwen onterecht de diagnose van burn-out of depressie krijgen. Hoog tijd dus om werk te maken van een menopauzebeleid in je organisatie!


Webinar

In augustus gaf ik hierover samen met Inge Delva en Petra Peltenburg een webinar. Daarin deelden we inzichten over wat de perimenopauze precies is en hoe je werk kan maken van een menopauzebeleid.

Je kan het webinar hier herbekijken:



Stappenplan

In het webinar vertel ik wat ik terugvond bij bedrijven die een menopauzebeleid hebben ingevoerd en stel ik een stappenplan voor, dat ik hierbij even samenvat:


1. Bevraag de doelgroep

Analyseer hoeveel medewerksters zich binnen de leeftijdscategorie 40+ bevinden.

Ga met hen in gesprek en vraag hen welke ondersteuning ze nodig hebben.

Geef je menopauzebeleid vorm op basis van deze input en laat je beleid geleidelijk aan groeien. Door de bevraging zet je de eerste stap: je beleid hoeft nog niet kant en klaar te zijn!


2. Maak een policy op

Een geschreven policy kan zorgen voor een lagere drempel voor medewerkers om menopauzeklachten (en eventueel menstruatie) bespreekbaar te maken.

De inhoud van een policy kan het volgende bevatten:

  • Je intentie dat medewerkers om hulp durven te vragen als ze door de menopauze hinder ondervinden op het werk. Leg uit dat medewerkers hun symptomen niet hoeven te verstoppen op het werk en dat ze er niet alleen voor hoeven te staan. Je kan expliciet beschrijven dat men zich niet hoeft te schamen om te praten over de menopauze.

  • De verwachting dat alle managers en collega’s respectvol zullen omgaan met collega’s die klachten ondervinden door de menopauze en dat ze zullen erkennen dat zij specifieke steun of aanpassingen aan het werk nodig hebben.

  • De stappen die de medewerkster kan ondernemen en hoe men kan vragen om redelijke aanpassingen op het werk.

  • De procedure wie geïnformeerd wordt en hoe je omgaat met vertrouwelijkheid.

Maak een eventueel traject persoonlijk: niet elke vrouw ondervindt dezelfde of evenveel problemen. Niet elke vrouw heeft eenzelfde soort functie.


3. Zorg voor informatiesessies en/of training

Organiseer informatiesessies voor alle collega's, de leidinggevenden en voor de medewerksters uit de doelgroep. Een webinar kan al een eerste stap zijn! Bekijk hier ons eerste webinar ter inspiratie.


4. Investeer in een aanbod

Veel werkgevers en hr-professionals vroegen ons naar praktische tips. Ik raad aan om eerst de vorige stappen te implementeren, alvorens tot concrete actie over te gaan, maar ter inspiratie lijst ik hier even op wat ik terugvond bij bedrijven die reeds een menopauzebeleid hebben (voornamelijk uit de UK):


Welzijn

  • Gespreksgroepen met peers – eventueel onder begeleiding

  • Sport

  • Yoga

  • Stille ruimtes voor meditatie of een middagdutje

  • Voedingsadvies

  • Hartcoherentietraining

  • (Loopbaan)coaching: houd het talent aan boord en zoek win-win oplossingen


Praktisch

  • Koelere kantoorruimtes (raam, airco, ventilator)

  • Ruimtes die de concentratie bevorderen

  • Niet-synthetische werkkledij (bv. uniform)

  • Regelmatige (plas)pauzes & toegankelijke toiletten

  • Drinkwater

  • Flexibiliteit qua werkuren en werkplaats


Wil je graag even van gedachten wisselen over een menopauzebeleid in jouw bedrijf? Of wil je coaching voor jezelf? Klop gerust even aan voor een vrijblijvend gesprek!

109 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page