top of page
Search
  • peeterssandra

Drie dingen waar medewerkers in een familiebedrijf zich aan ergeren.

Ik begeleid 15 jaar kmo's en familiebedrijven en merk een duidelijke rode draad in de gesprekken met de medewerkers. Ze houden van de warme sfeer, de persoonlijke betrokkenheid, de brede scope van het werk.

Maar ze ergeren zich ook aan de zaakvoerders.


Drie dingen waar medewerkers in een familiebedrijf zich het meest aan ergeren:


1° Beslissingen nemen aan de keukentafel.

Stel je voor: Je werkt in een bedrijf dat geleid wordt door een koppel. Je hebt een vergadering met de zaakvoerders over een project en maakt heldere afspraken over de te nemen acties.

De volgende dag kom je terug op het werk, vol goede moed begin je aan de acties en de zaakvoerders komen je vertellen dat het plan helemaal gewijzigd is. “Ze hebben het er gisteravond nog even over gehad”... Aan de keukentafel dus.

Niets zo frustrerend!


Betrokkenheid en een duidelijke koers zijn zeer belangrijke motivatoren voor je team. Zorg er dus voor dat je thuis niet vergadert over operationele kwesties, waar je team bij betrokken is!


2° Babysitten op kind of hond

Ik weet het wel, je werk en privé lopen hard door elkaar en het is een utopie om in een familiebedrijf werk en privé strikt te scheiden.

Het lijkt dan ook erg verleidelijk om de kinderen of de hond snel even mee te nemen naar het werk, als je een opvangprobleem hebt. Je hebt het al zo druk en kunt echt zelf niet thuisblijven.


Maar het frustreert vaak je team! Vaak gehoorde verzuchtingen zijn dat ze zich niet kunnen concentreren, dat ze worden gedemoveerd tot babysit, dat ze het zélf zo druk hebben en ook geen tijd hebben om op te passen.


En bovenal: welk signaal geef je? Mogen alle collega’s dan hun hond of kind meenemen naar het werk als er een opvangprobleem is?


Mijn tip: geef het voorbeeld en regel opvang, zoals je dat van je team verwacht. En ja, dat betekent dat één van jullie misschien een dagje vrij dient te nemen van het werk om bij de kinderen te zijn. Gun elkaar én je kinderen dat!


3° Ruziemaken op het werk

Als je 24/24 samen bent, dan is het moeilijk om de emoties van thuis zomaar achter te laten als je naar het werk komt. Toch zag ik één constante bij succesvolle ondernemende koppels: ze zijn zeer vaardig in het oplossen van conflicten en kunnen werkgerelateerde en privé discussies van elkaar scheiden.


Maak werk van je probleemoplossende skills! Volg een opleiding, laat je coachen, investeer! Weet je niet hoe? Bel mij dan even!Je creëert immers een onveilige sfeer op het werk als je kibbelt, elkaar afsnauwt, ruzie maakt.


Herkenbaar? Ik lees graag jouw reactie!

81 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page